20 lutego 2023

Anch z symbolami Dżed i Uas

 

    Anch – jako hieroglif, jest to symbol przedstawiający dwa związane ze sobą odcinki sznura, możliwe że pierwotnie sandała. Jako pojęcie – Anch, to „życie”. Wiąże się też z „życiem wiecznym” i ideą odrodzenia. Źródłem życia są bogowie, dlatego w zapisie hieroglificznym ich imion często występuje ten symbol.
    Wszelakie bóstwa wizerunkowo przedstawiane są ze znakiem anch w rękach. Często można spotkać też wizerunek boga zbliżającego się do władcy, który podaruje mu symbol anch, jest to wówczas zapewnienie nieśmiertelności.
    Można spotkać przy zapisie hieroglificznym niektórych imion władców symbol anch, co wskazje na to, że dany władca został „obdarowany życiem”.

    Anch w grze Tomb Raider I w poziomie Obelisk of Khamoon:
    W grze Tomb Raider I w poziomie Obelisk of Khamoon jest anch znajdujący w Muzeum Brytyjskim. Z przodu ma dodatkowe symbole: berło uas i filar dżed. Powstanie przedmiotu datuje się na lata 700-500 p.n.e.

    Dżed – z czasem został nazwany słupem lub filarem dżed. Pierwotnie wyobrażał on snop trzciny lub zboża. Oznacza pojęcie „stabilności”. Często kojarzony był z twardością i z zasadą męską. Z czasem zaczęto interpretować jego symbolikę jako kręgosłup Ozyrysa, dlatego więc dżed stał się jego symbolem.
    Ceremonia ustawiania filaru dżed była odprawiana w czasie jubileuszu lub po śmierci faraona. Natomiast zwykłym Egipcjanom wkładano amulet przedstawiający ten symbol do grobu.

    Uas – laska lub berło zwieńczone zwierzęcą głową i z rozwidlonym dolnym końcem. Jest atrybutem bogów, stąd zamiennie jest nazywany berłem lub laską. Jako hieroglif znak ten oznaczał „boską władzę”.

    W hieroglifach Anch, Dżed i Uas niejednokrotnie są zapisywane obok siebie. W jednym zestawieniu występują jako tradycyjne życzeniowe formuły odnoszące się do króla: „życie, stabilność, władza”, albo: „oby żył, oby był stabilny i oby był obdarzony władzą”, lub: „Wszelkie życie, stabilność i władza”.

    Ten konkretny model amuletu Anch występuje w grze Tomb Raider I (1996) w poziomie Obelisk of Khamoon. W poziomie kończącym sekcję egipską - Sanctuary of the Scion również znajduje się anch, ale już jako inny model.

Naos - domostwo bogów w starożytnym Egipcie

    Naos – w starożytnym Egipcie relikwiarz lub miniaturowa kaplica. Stanowi domostwo boga, w którym przechowywano posąg lub symbol bóstwa. Umieszczane były w sanktuarium, w głębi świątyni. Początkowo były tylko drewniane.
    Pierwsze kamienne naosy pojawiły się prawdopodobnie w okresie Średniego Państwa, jednak czasami występowały jeszcze w Nowym Państwie. Dopiero w Epoce Późnej spotykane były naosy kamienne, wykute z jednego bloku wraz ze wszystkimi elementami dekoracyjnymi. Naos (w języku egipskim per ur, „wielki dom”) nawiązywać może do tradycji pierwotnej świątyni Górnego Egiptu.

    Naosy występują w grze Tomb Raider IV: The Last Revelation (1999) w poziomie Guardian of Semerkhet.

Sklepienie z wnętrza Panteonu

    Panteon – jeden z najważniejszych zabytków w Rzymie. Był to największy na świecie budynek w kształcie kopuły przez około 1300 lat, aż do XV wieku. Przykład doskonałości i harmonii w architekturze starożytnej. Budynek został zbudowany na planie koła. Jego wysokość jest równa jego średnicy – 43 metry. Dziś jest to jedna z najwspanialszych i najlepiej zachowanych budowli z czasów starożytnego Rzymu. Gmach ten powstał w II w. n.e. za panowania cesarza Hadriana na Polu Marsowym. Służył jako świątynia poświęcona wszystkim bogom. Kopuła Panteonu miała przedstawiać gwiezdne sklepienie. Jedynym źródłem oświetlenia wnętrza budowli jest otwór w dachu o średnicy 9 metrów. Symbolizuje on słońce. Ten sposób iluminacji wnętrza przynosił niezwykłe i ciekawe efekty wizualne.
    Ciekawostka: Panteon w VII wieku został przekształcony w kościół katolicki Matki Boskiej i Męczenników (Basilica di Santa Maria ad Martyres).
    W 663 roku na zlecenie cesarza Konstansa II zostały zdjęte brązowe pozłacane płytki, gdyż brakowało kruszcu do bicia monet.
    W XVI wieku na polecenie papieża Urbana VIII Barberini usunięte zostały brązowe belkowania z przedsionka. Z przetopionego materiału miał być odlany baldachim stojący nad grobem św. Piotra oraz armaty dla Castel San Angelo.
    W XIV wieku Panteon zmieniono w fortecę. Został odnowiony w okresie renesansu. Wówczas pracami kierował Rafael Santi, który później został pochowany w nim. W Panteonie zostali pochowani też wielcy artyści oraz niektórzy królowie Włoch.


    Sklepienie z wnętrza Panteonu znajduje się w grze Tomb Raider I (1996) w poziomach St Francis’ Folly, Colosseum, Palace Midas jako ozdoba sufitu.

Plakietka z królem Makherure (Amenemhat IV) i z Atumem

    Jest to ażurowa złota plakietka. Scena umieszczona na plakietce przedstawia króla Makherure (Amenemhat IV) ofiarującego wazę maści Atumowi (bóg zachodzącego słońca).  Rama plakietki składa się z dwóch słupków podtrzymujących znak nieba z poprzeczką u dołu. Atum w prawej ręce trzyma anch, a w lewej berło uas. Powstanie plakietki datuje się na 1808-1799 p.n.e.
    Wymiary: wysokość – 2,9cm, szerokość – 3,1cm, głębokość – 0,1cm, waga – 8 gramów.

   
Obecnie okaz można podziwiać w Muzeum Brytyjskim.

    Plakietka znajduje się w grze Tomb Raider I (1996) w poziomie City of Khamoon. Została też później wykorzystana w grze Tomb Raider IV: The Last Revelation (1999).

Obraz Henry'ego William'a Beechey'a

    Henry William Beechey - angielski malarz i odkrywca. Syn malarza Sir Williama Beechey’a. Henry William Beechey namalował obraz inspirowany scenerią w Grobowcu Setiego I położonego w Dolinie Królów (KV 17), który został odkryty przez Belzoniego.

    Obraz znajduje się w grze Tomb Raider I (1996) w poziomie Obelisk of Khamoon. Dodatkowo hieroglify z obrazu znajdują się zarówno w poziomie City of Khamoon, jak i w Obelisk of Khamoon.     Ciekawostką jest też to, że Core Design tworzyło swoje własne kartusze z wybranych symboli z hieroglifów z obrazu H. W. Beechey'a.