- 1 -
Budda i buddyzm
Budda (Fo) – słowo o wielu znaczeniach (najbardziej znane: ‘oświecony’, ‘przebudzony’). Najgłówniejsze jednak – określenie postaci historycznej – Gautamy Śakjamuniego, który żył w północnych Indiach w V wieku p.n.e. – założyciela religii, filozofii znanej jako buddyzm.
Guatama mając 29 lat porzucił rodzinę. Zaczął poszukiwania prawdy. Po 7 latach poszukiwań doznał pod figowcem (zwanym odtąd drzewem Bo) oświecenia (bodhi) i stał się Buddą. Nauczanie zaczął od słynnego kazania w Benares. Wyłożył w nim „cztery szlachetne prawdy” swojej nauki. Głosi ona, że cierpienie jest nieodłączne od istnienia, będące złem. Główną przyczyną cierpienia jest pożądanie, które można poskromić dyscypliną buddyjską. Jej ostateczną nagrodą jest nirwana.
Buddyzm – jedna z trzech największych religii chińskich wyznawaną w całej wschodniej Azji i wszędzie, gdzie osiedlali się Chińczycy. Jednak nie jest ona chińską myślą rodzimą.
Wiele elementów tej filozofii wywodzi się z innych kultur – głównie z hinduskiej. Pomimo pochodzenia z Indii, buddyzm nie wywiera już od dawna żadnego znaczącego wpływu na tamtejszą kulturę. Wyjątkiem są jednak obszary na dalekiej północy i Sri Lanki.
Guatama mając 29 lat porzucił rodzinę. Zaczął poszukiwania prawdy. Po 7 latach poszukiwań doznał pod figowcem (zwanym odtąd drzewem Bo) oświecenia (bodhi) i stał się Buddą. Nauczanie zaczął od słynnego kazania w Benares. Wyłożył w nim „cztery szlachetne prawdy” swojej nauki. Głosi ona, że cierpienie jest nieodłączne od istnienia, będące złem. Główną przyczyną cierpienia jest pożądanie, które można poskromić dyscypliną buddyjską. Jej ostateczną nagrodą jest nirwana.
Buddyzm – jedna z trzech największych religii chińskich wyznawaną w całej wschodniej Azji i wszędzie, gdzie osiedlali się Chińczycy. Jednak nie jest ona chińską myślą rodzimą.
Wiele elementów tej filozofii wywodzi się z innych kultur – głównie z hinduskiej. Pomimo pochodzenia z Indii, buddyzm nie wywiera już od dawna żadnego znaczącego wpływu na tamtejszą kulturę. Wyjątkiem są jednak obszary na dalekiej północy i Sri Lanki.
____________________
- 2 -
Mani khorlo - młynki modlitewne i liczba pięć w wierzeniach tybetańskich
Mani khorlo (mani ‘k’or-lo) – różnego rodzaju tybetańskie młynki modlitewne, będącymi mechanizmami, od małych do trzymania w ręku, po duże w postaci obracanych metalowych bębnów. Są to urządzenia liturgiczne używane zarówno przez mnichów, jak i ludzi świeckich.
Ręczne młynki składają się z metalowego bębna obracającego się na osi. W środku znajdują się kawałki papieru z modlitwami.
W większości tybetańskich świątyń spotkać można duże młynki modlitewne, które czasem mają znaczną wysokość. Na ich zewnętrznej stronie wyryte są mantry. Ustawiane są w rzędach wzdłuż krużganków. Wierni obracają wszystkie młynki będąc w ich pobliżu za każdym razem, kiedy obok nich przechodzą. Czasami spotkać można młynki poruszane płynącą wodą lub wiatrem. Ciągłe obracanie młynków powoduje bezustanne odmawianie modlitw.
Ręczne młynki składają się z metalowego bębna obracającego się na osi. W środku znajdują się kawałki papieru z modlitwami.
W większości tybetańskich świątyń spotkać można duże młynki modlitewne, które czasem mają znaczną wysokość. Na ich zewnętrznej stronie wyryte są mantry. Ustawiane są w rzędach wzdłuż krużganków. Wierni obracają wszystkie młynki będąc w ich pobliżu za każdym razem, kiedy obok nich przechodzą. Czasami spotkać można młynki poruszane płynącą wodą lub wiatrem. Ciągłe obracanie młynków powoduje bezustanne odmawianie modlitw.
Liczba 5 w wierzeniach tybetańskich:
Pięć – jedna z najważniejszych liczb chińskiej mistyki liczb. Liczba nieparzysta (męska) – odpowiada jej pięć kierunków świata (nasze cztery i środek), pięć barw, zapachów, smaków. Laozi pisał: ”Pięć barw oślepia oczy człowieka. / Pięć dźwięków czyni ludzkie uszy głuchymi. / Pięć przypraw sprawia, że ludzkie podniebienie jest jałowe”.
W poziomie Barkhang Monastery trzeba znaleźć pięć młynków modlitewnych.
____________________