- 1 -
Posadzka z gmachu Curia Iulia
Na placu Forum Romanum w Rzymie nieopodal pozostałości po Bazylice Aemilii znajduje się Curia Iulia – gmach posiedzeń Senatu. Wybudowany został w 52 r. p.n.e. przez Juliusza Cezara po spłonięciu poprzedniej siedziby tego zgromadzenia. Kuria została przebudowana przez Domicjana w 94 r. n.e., następnie odbudowana po pożarze przez Dioklecjana w III w. n.e. Budowla została przekształcona w VII w. n.e. w chrześcijański kościół. Dzięki temu budowla przetrwała do naszych czasów. Wewnątrz gmachu znajdują się dwa marmurowe reliefy. Jeden przedstawia cesarza Trajana niszczącego wykazy niezapłaconych podatków i darowującego długi obywatelom. Drugi przedstawia Trajana siedzącego na tronie i przyjmującego matkę z dzieckiem.
Przed kurią znajduje się Rostra – mównica ozdobiona u dołu kolumn dziobami okrętów zdobytymi w bitwie pod Antium (wojna Rzymian z Latynami). W tym miejscu w 43 r. p.n.e. zostały wystawione publicznie głowa i dłonie Cycerona po zamordowaniu go przez siepaczy Marka Antoniusza. Obok mównicy znajduje się łuk triumfalny Septymiusza Sewera.
Posadzka w gmachu została wykonana z mozaiki czerwono-zielonego porfiru.
Posadzkę z gmachu Curia Iulia spotkać można w poziomach Trajan's Markets i The Colosseum i to kilkukrotnie w różnych pomieszczeniach.
Jeśli przeanalizujemy dokładnie każdy element mozaiki z posadzki, to można dostrzec, że największa figura - z kołem w środku, jak i kwadrat z wklęśniętymi bokami w grze na teksturach są zrobione w całości. Trzeci element jest skrócony o połowę. Prawdopodobnie twórcy chcieli dać na podłodze w grze tylko kwadraty.
Przed kurią znajduje się Rostra – mównica ozdobiona u dołu kolumn dziobami okrętów zdobytymi w bitwie pod Antium (wojna Rzymian z Latynami). W tym miejscu w 43 r. p.n.e. zostały wystawione publicznie głowa i dłonie Cycerona po zamordowaniu go przez siepaczy Marka Antoniusza. Obok mównicy znajduje się łuk triumfalny Septymiusza Sewera.
Posadzka w gmachu została wykonana z mozaiki czerwono-zielonego porfiru.
Posadzkę z gmachu Curia Iulia spotkać można w poziomach Trajan's Markets i The Colosseum i to kilkukrotnie w różnych pomieszczeniach.
Jeśli przeanalizujemy dokładnie każdy element mozaiki z posadzki, to można dostrzec, że największa figura - z kołem w środku, jak i kwadrat z wklęśniętymi bokami w grze na teksturach są zrobione w całości. Trzeci element jest skrócony o połowę. Prawdopodobnie twórcy chcieli dać na podłodze w grze tylko kwadraty.
____________________
- 2 -
Brama w postaci twarzy - inspiracja motywem dekoracyjnym w Pałacu Zuccari
Pałac Zuccari (Palazzo Zuccari) – znajdujący się nieopodal Kościoła Świętej Trójcy w Rzymie budynek o ciekawej fasadzie. Od strony ulicy Via Gregoriana znajdują się w budynku drzwi i okna ozdobione paszczami maszkaronów. Nazwa pałacu wzięta została od nazwiska architekta Federico Zuccariego, który wzniósł ten budynek na przestrzeni XVI i XVII wieku. Portyk z półokrągłym balkonem został wybudowany na zlecenie mieszkającej w nim przez pewien czas królowej Marii Kazimiery Sobieskiej. Poza nią w Palazzo Zuccari przebywali także: J. Ossoliński, Z. Krasiński, J.I. Kraszewski, J. Reynolds oraz H. Winkelman. Dziś w pałacu mieści się biblioteka niemieckiej fundacji Hertza.
____________________
- 3 -
Gladiatorzy
Gladiatorzy (z łac. l. poj. gladiator od gladius ‘miecz’)– w starożytnym Rzymie: zawodnicy walczący publicznie między sobą lub ze zwierzętami. Uzbrojeni byli w miecz i tarczę, sieć i trójząb albo w lasso. Zwyczaj ten został zapożyczony od Etrusków i wprowadzony w 264 r. p. n. e. do Rzymu. Rozpowszechniony został w całym imperium, prócz Grecji. Gladiatorzy byli wybierani spośród niewolników, jeńców wojennych, skazańców i ubogich wolnych. Ćwiczyli w specjalnych szkołach utrzymywanych przez cesarzy, bogatych Rzymian lub lanistów (instruktorów). Igrzyska gladiatorów z początku odbywały się na placach publicznych, od końca I wieku p. n. e. – w amfiteatrach i cyrkach. Walki odbywały się pieszo i konno, parami lub oddziałami.
Walki gladiatorów rozpowszechniły się pod koniec republiki. W okresie cesarstwa stały się ulubionym widowiskiem Rzymian. Przeciwko okrucieństwu walk byli chrześcijanie. Oficjalnie zostały zniesione przez Konstatntyna (początek IV wieku). Zakazane natomiast zostały przez Honoriusza (IV/V wiek).
Ciekawostka dodatkowa: gdy w Rzymie wprowadzano walki gladiatorów, walczyły ze sobą tylko 3 pary. Za panowania Juliusza Cezara – 320 par, natomiast za Trajana – 5000.
Walki gladiatorów rozpowszechniły się pod koniec republiki. W okresie cesarstwa stały się ulubionym widowiskiem Rzymian. Przeciwko okrucieństwu walk byli chrześcijanie. Oficjalnie zostały zniesione przez Konstatntyna (początek IV wieku). Zakazane natomiast zostały przez Honoriusza (IV/V wiek).
Ciekawostka dodatkowa: gdy w Rzymie wprowadzano walki gladiatorów, walczyły ze sobą tylko 3 pary. Za panowania Juliusza Cezara – 320 par, natomiast za Trajana – 5000.
____________________
- 4 -
Gryf - częsty motyw sztuki starożytnej
Gryf – z mitologii greckiej: fantastyczny stwór w postaci uskrzydlonego lwa o głowie i szponach orła. W Grecji został przejęty z religii i legend Wschodu. Był strażnikiem podziemnych pokładów złota na Północy. Gryf był częstym motywem w sztuce Mezopotamii, Egiptu, egejskiej, grecko-rzymskiej, heraldyki i bestiariuszy średniowiecznych, a także późniejszej sztuki dekoracyjnej (np. w postaci pucharów w kształcie głowy gryfa, gryfy w zaprzęgu rydwanów bogów, w arabeskach, itp.). W średniowieczu gryf był popularnym symbolem połączenia natury boskiej i ludzkiej w Chrystusie, tj. unii hipostatycznej.
____________________