Jeden z klasycznych porządków, czyli systemów konstrukcyjno-kompozycyjnych w architekturze. Elementy tych porządków określone są określonymi proporcjami i odznaczają się jednolitą formą. Istnieje pięć głównych porządków klasycznych: dorycki, joński, koryncki, toskański i kompozytowy. Zostały one przyjęte przez architekturę renesansu i usystematyzował je Leone Battista Alberti w swym traktacie z 1452 r. De re aedificatoria libri cedem (Dziesięć ksiąg o sztuce budowania). Jest to jeden z najważniejszych traktatów teoretycznych. Każdy porządek miał swoje charakterystyczne cechy. Każdy z porządków był odpowiedni dla określonego charakteru budynku.
Porządek joński charakteryzuje się kapitelami z wolutą opisywaną często jako przypominającą baranie rogi. Ich fronty i boki różnią się wyglądem, co nie jest cechą charakterystyczną dla innych porządków. Kolumny jońskie zazwyczaj mają żłobkowane trzony i profilowane bazy. Fryz ciągły może być gładki lub ozdobiony dekoracją reliefową.
Kolumny wykonane w porządku jońskim znajdują się w grze Tomb Raider I (1996) w poziomie Palace Midas.