Jeden z najstarszych i najważniejszych bogów w mitologii indyjskiej. Bóg niebios, deszczu, gromów i błyskawic, z których stworzył swą waderę – piorun będący bronią Indry. Bóg ten porównywany jest do Zeusa. Uosabia siłę, energię, witalność natury. Bóg-byk urodził się rozpruwając bok swej matki krowy.
Jego kolorem jest złocień lub czerwień. Posiada długie ramiona, którymi sięga do nieba. Jeździ złotym rydwanem, który ciągnięty jest przez gniade rumaki z rozwianymi grzywami.
Wprawił w ruch słońce. Pełen energii, przewyższał innych inteligencją. Do dnia dzisiejszego podkreśla się moc Indry. Jest olbrzymi, mocarny, zwycięski, niepowstrzymany, niezrównany, jedyny. Pan siły, władca potęgi.
Jego znaczenie w hinduizmie zmniejszyło się na rzecz głównej trójcy bóstw: Brahmy, Wisznu i Siwy.
Ajrawata – z mitologii indyjskiej: legendarny biały słoń, na którym poruszał się bóg niebios – Indra. Zwierzę było przedstawiane z trzema lub trzydziestoma trzema głowami. W Indiach zwany jest Ajrawata, gdzie w wierzeniach indyjskich pełni rolę strażnika Wschodu. Symbolizuje wielką deszczową chmurę.
Ciekawostka uzupełniająca:
Indradźala – sztuka magiczna nauczana przez Indrę;
Indrani – żona Indry, bogini niebios. Ideał kobiecości. Wierna swemu mężowi. Wie, że nigdy nie zostanie wdową, więc jest najszczęśliwszą ze wszystkich żon;
Indrapura – miasto Indry, jego raju.
Reliefy przedstawiające Indrę na słoniu są częstym elementem zdobiącym ściany w poziomach indyjskich w grze Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft.
18 stycznia 2023
Indra i biały słoń Ajrawata
Apsarasa - boska uwodzicielka
Z mitologii indyjskiej: „strumień wody”. Jedna z pięknych nimf zamieszkujących niebo Indry. Małe boginie miłości, małżonki gandharów. Nie są znane imiona wszystkich. Ale znane jest jedno z kilku – Urwasi.
Niektóre źródła podają, że pochodzą ze wzburzonego oceanu. Są za zbyt zmysłowymi z wyglądu istotami, by móc je przypisać do wróżek.
Apsarasy były używane przez bogów do sprawdzania stałości i nieuległości mężczyzn. Mówi się, że mogą przynieść człowiekowi szczęście w grach hazardowych. Są w stanie dowolnie zmieniać swój kształt, a człowieka doprowadzić do szaleństwa.
Późniejsza mitologia uczyniła Apsarasy niebiańskimi kurtyzanami, faworytami Indry.
Ciekawostka: mieszkają głównie w pałacach bogów, gdzie tańczą, śpiewają i oddają się przyjemnościom wraz z niebianami. Przebywają także w powietrzu razem z chmurami, błyskawicami i gwiazdami, czasem w drzewach. Kąpią się nagie, zawstydzając przygodnych widzów.
Reliefy przedstawiające Apsarasy są częstym elementem zdobiącym ściany w poziomach indyjskich w grze Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft.
Kalendarz Majów
Piedra del Sol. Monolityczny dysk zwany też kalendarzem azteckim albo Kamieniem Słońca. Istniał już trzy tysiące lat p. n. e. Pewne dane wskazują na to, że był używany znacznie wcześniej. Początkowo Kalendarz Majów miał 360 dni, z czasem wprowadzono rok 365-dniowy. Składał się z 18 miesięcy po 20 dni i 5 dni dodatkowych. Dni liczono od zera. Majowie w rachubie czasu posługiwali się dwoma cyklami: 260-dniowym (Tzolkin) i 365-dniowym (Haab).
Upływ cykli kalendarzowych Majów są przedstawione w postaci trzech obracających się w powiązaniu ze sobą kół zębatych. W największym znajduje się kalendarz Haab (kalendarz słoneczny) – przedstawia on ponumerowane miesiące. Mniejsze koło przedstawia Tzolkin – zawiera ono dwadzieścia symboli dni. Jego pełny cykl odpowiada jednemu miesiącowi kalendarza Majów. Na trzecim, najmniejszym kole, umieszczone są liczby od jeden do trzydziestu. Były one połączone z symbolami dni. Pełny czas obrotu tego koła można porównać z naszym tygodniem.
Dni i miesiące w kalendarzu Majów uosabiały bóstwa i określone z nimi wydarzenia. W społeczności Majów odpowiedzialnymi za objaśnianie symboli jak i pracy kalendarza, odpowiadali tzw. kapłani kalendarza. Ich zadaniem było też obliczanie skomplikowanych obliczeń astrologicznych.
Kalendarz Majów znajduje się w:
- grze Tomb Raider I (1996) - w poziomie Caves
- grze Tomb Raider: Legend - w poziomie Bolivia
- grze Tomb Raider: Underworld - w poziomie Suthern Mexico
- grze Shadow of the Tomb Raider
- w serialu animowanym Tomb Raider Re\Visioned - w odcinku Revenge of the Aztec Mummy
4 stycznia 2023
Bóg Chepri i skarabeusze - symbol odrodzenia
Skarabeusz stał się symbolem nie tylko budzącego się każdego kolejnego dnia, ale także upraw, bogactwa form, w jakich przejawia się życie, ale też symbolem odrodzenia do życia wiecznego. W Księdze Umarłych czytamy: „stanę się Chepre, zanurzę się w odwiecznym; kiełkuję dzięki kosmicznej sile kiełkowania”.
W grach z głównej serii Tomb Raider i pobocznej Lara Croft w poziomach, które rozgrywają się w Egipcie, Chepri lub skarabeusz znajduje się bardzo często. Chepri w grze Lara Croft and the Temple of Osiris jest jednym z przeciwników. Imię boga Chepri umieszczone jest też w nazwie jednego z artefaktów fabularnych w Tomb Raider IV: The Last Revelation - Stone of Khepri, który znajdowany jest w poziomie Underneath the Sphinx.
Natomiast skarabeusz jest przedstawiany w hieroglifach, zdobieniach ścian lub jako artefakty fabularne.
Dżed i Tit
Dżed - symbol ten nazywany jest słupem lub filarem dżed. Pierwotnie wyobrażał snop trzciny lub zboża. Dżed tłumaczony jest jako "stabilność", gdyż kojarzony był z twardością i zasadą męską. Z czasem jednak stał się być interpretowany jako kręgosłup Ozyrysa, więc dżed stał się symbolem tego boga.
Tit - jest znakiem wyobrażającym węzeł płóciennej szaty. Naukowcy twierdzą, że pierwotnie był symbolem miękkości i zasady żeńskiej. Odczytywany był jako "krew Izydy". Wyrabiane amulety przedstawiające symbol Tit były wykonywane z czerwonego kamienia.
Dżed i Tit często były przedstawiane obok siebie w hieroglifach lub w postaci fryzów. Prawdopodobnie umieszczanie ich razem wyrażało dualistyczny podział świata na elementy męski i żeński. Miało to być analogiczne do symboliki taiji, która odzwierciedlała siły yin i yang w kulturze chińskiej.
Oba te symbole występują jako artefakty fabularne w grze Tomb Raider IV: The Last Revelation. W poziomie The Lost Library znajduje się artefakt Pharos Pillar (przedstawiający symbol Dżed), a w poziomie Hall of Demetrius - artefakt Pharos Knot (symbol Tit). Oba artefakty są umieszczane w odpowiednich miejscach na początku poziomu Pharos, Temple of Isis.
Cień - enigmatyczny aspekt człowieka
W grze Tomb Raider IV: The Last Revelation, w poziomie Cleopatra's Palaces znajduje się artefakt fabularny (Portal Guardian) w postaci tego symbolu. Składany jest z dwóch części: Orante Handle i Hathor Effigy.
30 grudnia 2022
Geocentryczna teoria
Teoria budowy świata, która zakładała, że nieruchoma Ziemia znajdująca się w środku Wszechświata jest najistotniejszym jego elementem, a wokół niej krążą pozostałe ciała niebieskie. Teoria ta powstała w starożytnej Grecji.
Poza umieszczeniem Ziemi w Centrum Wszechświata, u podstaw teorii leżało przekonanie o kulistości ciał niebieskich, a także kołowości i jednostajności ich ruchów. Największą popularność w ramach teorii geocentrycznej zyskały: system sfer homocentrycznych – stworzony przez Platona, Eudoksosa z Knidos i Arystotelesa, oraz system epicykliczny – stworzony przez Apoloniusza i Hipparcha, który został ostatecznie dopracowany przez Ptolemeusza.
Przeciwieństwem geocentrycznej teorii jest teoria heliocentryczna – opis świata, według którego Słońce jest środkiem układu planetarnego. Dookoła niego krążą planety (wśród nich Ziemia). Wg tej teorii planety krążą dookoła Słońca w następującej kolejności (licząc od Słońca): Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun i Pluton*. Teoria heliocentryczna została opracowana przez Mikołaja Kopernika w jego dziele De revolutionibus… (1543 rok). Przyjęcie kopernikańskiej teorii heliocentrycznej budowy świata przez naukę zapoczątkowało rozwój nowoczesnej astronomii.
Ciekawostka: przy panowaniu wcześniejszej teorii geocentrycznej budowy świata, już w starożytności Arystarch z Samos wypowiedział myśl, że Ziemia biegnie dookoła Słońca.
Geocentryczna teoria jest wpleciona w jedną z zagadek do rozwiązania w grze Tomb Raider IV: The Last Revelation w poziomie The Lost Library.
____
* Od 2006 roku oficjalnie Pluton nie jest już uważany za planetę, lecz za planetę karłowatą, gdyż nie spełnia wymagań miana planety.
Arka Przymierza
Arka Przymierza (hebr. Aron ha-Berit) – święty symbol obecności Boga, czczony przez Żydów. Ukryta od czasu zniszczenia Pierwszej Świątyni Jerozolimskiej. Opisywana jako skrzynia z drzewa akacjowego pokryta złotem i zwieńczona dwoma posągami modlących się cherubinów. Zawiera ponoć tablice Dekalogu, laskę Aarona i złote naczynie z manną. W okresie koczowniczym Arka Przymierza była zabierana przez Żydów na pola bitewne.
Nazywana także arką Mojżesza, skrzynią Boga izraelskiego/możności/Pańską/Przymierza Bożego/świadectwa/świętą.
Tablice Dekalogu – symbolizują przymierze Boga z Izraelitami odnowione po ich wyjściu z Egiptu. Dwie kamienne tablice, które Bóg wręczył przywódcy Izraelitów – Mojżeszowi. Zapisanych na nich było Dziesięć Przykazań, które symbolizują Prawo Boże.
Ciekawostka: wspominają o niej: Księga Wyjścia i Księga Samuela ze Starego Testamentu.
Arka Przymierza znajduje się w Croft Manor w grze Tomb Raider I (1996). Jest to nawiązanie do filmu Indiana Jones i Poszukiwacze Zaginionej Arki.
Most londyński Tower Bridge
Najsłynniejszy londyński most, powstał w 1894 roku. Charakteryzuje się dwoma neogotyckimi potężnymi wieżami. Przed nim rolę głównego mostu w Londynie grał London Bridge.
Do 1909 roku możliwe były bez żadnych ograniczeń wycieczki na górną galerię, by móc z niej podziwiać widok na miasto. Niestety została zamknięta z powodu częstych samobójstw i aktów prostytucji.
Tower Bridge jest na chwilę widoczny w filmie Tomb Raider (2001). Lara podąża nim motorem na spotkanie z Wilsonem w sprawie zegara.
Highlands - północna część Szkocji
Północna część Szkocji. Tereny te są rzadko zaludnione, a odległości między większymi miastami są dosyć spore. Dwa największe miasta tej części Szkocji, to Inverness i Aberdeen.
Highlands przyciąga turystów surową przyrodą i przepięknymi widokami. Największym szczytem tego obszaru jest Ben Nevis (1345 m).
Południowa część Szkocji to Lowlands.
W grze Tomb Raider III Gold: The Lost Artefact jeden z poziomów - Higland Fling - swoją nazwą i budową terenu nawiązuje do północnej części Szkocji.
28 grudnia 2022
Mumifikowanie kotów
W starożytnym Egipcie koty były ważnymi zwierzętami w życiu religijnym. Kojarzone były z wieloma bóstwami, ale najbardziej znani bogowie to Bastet i Sechmet. Aby uzyskać przychylność bogów, starożytni Egipcjanie składali w świątyniach kocie mumie jako ofiary. Często dołączane były do nich modlitwy. Mumie robiono z martwych kotów, które były znajdowane przy drodze. W późniejszym okresie zakładane były specjalne hodowle tych zwierząt. W okresie poprzedzającym wielkie uroczystości religijne zabijano masowo koty.
Egipcjanie widzieli w kotach uosobienie bóstwa – czyli widzialną postać niewidzialnego. Koty nabierały wielkiej wartości z chwilą śmierci. Wówczas stawał się łącznikiem między człowiekiem, a bóstwem. Ludzie składając kocią mumię w ofierze, starali się ze starannością odwzorować wygląd kota. Można nazwać starożytnych Egipcjan naturalistami – bacznie obserwowali otaczający ich świat i realistycznie go przedstawiali.
W mumiach znajdują się szkielety młodych lub dorosłych kotów. Jednak bywają też mumie puste lub z jedną kością, która nie zawsze należała do kota.
W grze Tomb Raider Anniversary można znaleźć relikwię w postaci zmumifikowanego kota w poziomie Temple of Khamoon.
Nagowie - mityczne stworzenia
Mityczne inteligentne stworzenia mające ludzką twarz i długi gadzi ogon. Nagowie są potomkami Kadru i Kaśjapy. Ich zamiarem jest zamieszkanie Patali – podziemnego świata. Posiadają wspaniałe pałace i żyją w luksusie. Królem nagów był wąż Wasuki, zamieszkiwał on Bhogawati.
Ich kult nawiązuje do kultu drzew, jakszów, wody, ziemi i Wielkiej Bogini. Reprezentują siły ziemi, zwłaszcza wilgotnej, rozdającej obficie. Udzielają ludziom bogactw, dają trzody, zdrowe potomstwo, długowieczność i szczęście. Nagowie są piękni, silni i olbrzymi. Poruszają się zwinnie i szybko na swych niewidzialnych nogach. Charakteryzują się rozmaitymi barwami: zieloną, niebieską, czerwoną lub białą. Dowolnie zmieniają kształty, ukazują się w postaci ludzi z wężowymi kapturami nad głową. Kobiety nagów – nagini – odznaczają się wielkim wdziękiem i urodą.
Nagowie przebywają w korzeniach drzew – stają się podobni do jakszów. Częściej jednak zamieszkują ziemię, jaskinie i wodę. Lubią wilgoć, ich wijące się ciała przypominają morskie fale. Żywią się powietrzem, światłem księżyca, a od ludzi przyjmują mleko.
Nagowie są przeciwnikami w poziomie Coastal Thailand w grze Tomb Raider Underworld.
24 grudnia 2022
Balon braci Montgolfier
Bracia Joseph i Etienne Montgolfier byli właścicielami fabryki produkującej papier w Annonay. Jeden z nich zauważył, że papier woskowany nie przepuszcza rozgrzanego powietrza. Dla pogłębienia wiedzy, rozpoczęli próby z papierowymi balonikami.
5 czerwca 1783 roku bracia wypuścili publicznie pierwszy większy balon wykonany z papieru, który miał średnicę 12 metrów. Start odbył się z rynku w Annonay. Ich balon przeleciał odległość 2336 metrów, a unosił się na wysokości 1800 metrów.
19 września tego samego roku, bracia zademonstrowali większy balon w Paryżu w obecności króla, jego dworu oraz zgromadzonych ludzi. W koszu, który był przyczepiony do balonu, umieścili barana, koguta i kaczkę. Po ośmiominutowym locie i przebyciu 2,5 kilometra pierwsi powietrzni „pasażerowie” wylądowali.
Balony autorstwa braci Montgolfier, wykonane z jedwabiu, miały u dołu otwór. Przed startem pod otworem zapalano papier, a wnętrze balonu napełniano ogrzanym powietrzem. Dzięki temu balon unosił się, a źródło ciepła pozostawało na ziemi.
Następne projekty wykonywane były z tkaniny lnianej, wyklejonej papierem. Napełniane były dymem z ogniska, na którym palono trawę i drobne drewno. Ciężar takiego balonu, który wzniósł się w pierwszy lot, wynosił 317 kilogramów.
Obaj bracia zostali honorowymi członkami Akademii Francuskiej i otrzymali szlachectwo.
21 listopada 1783 roku na balonie Montgolfiera po raz pierwszy wznieśli się ludzie – Pilatre de Rozier i d’Arlandes. W 30 minut przelecieli nad Paryżem, używając do tego balonu o ulepszonej konstrukcji. Źródło siły wznoszenia umieszczono w gondoli. Wpłynęło to na zwiększenie wysokości lotu i odległości, ale stanowiło to też niebezpieczeństwo. Powłoka balonu w każdej chwili mogła spłonąć. Na szczęście podczas pierwszego lotu nie doszło do nieszczęścia. Wydarzenie to weszło do historii aeronautyki.
Balon braci Montgolfier występuje w grze Tomb Raider III Gold: The Lost Artefact w poziomie Reunion.
17 grudnia 2022
Stonehenge - krąg megalitów
Wzniesienie kręgu megalitów Stonehenge datuje się na lata ok. 1900-1400 p.n.e. Znajduje się w południowej Anglii, ok. 15 kilometrów na północ od miasta Salisbury. Był to wówczas największy i najbardziej skomplikowany projekt w Europie. Składa się z kręgu zewnętrznego (30 potężnych głazów o wys. ponad 4 metrów, przykrytych blokami poprzecznymi) oraz z kręgu wewnętrznego (ok. 50 mniejszych kamieni). Całość otacza rów o średnicy 114 metrów oraz wał. Z kręgami łączy się droga o dł. 343 metrów, otoczona wałem i rowem, prowadząca w kierunku, w którym wschodzi słońce w dniu 22 czerwca.
W 1914 roku odkryte zostały między kręgiem zewnętrznym a fosą ślady jeszcze trzech kręgów. Przypuszcza się, że Stonehenge było miejscem kultu Słońca.
Krąg do dnia dzisiejszego owiany jest tajemniczością i nie do końca są znane założenia jego zbudowania. Jednak prowadzone są liczne badania wokół i w środku kręgu. Niektóre badania wysuwają ciekawe wnioski. Najciekawszym z nich jest przedstawienie Stonehenge jako miejsca, do którego ludzie przybywali, by odzyskać zdrowie.
Drugą ciekawą teorią wysuwaną przez badaczy jest ciągła wiara ludzi w świętość kręgu. Do dnia dzisiejszego strukturę Stonehenge celebrują druidzi. Wierzą, że znajduje się w nim siła mitu i szacunek dla przodków.
Inna teza przedstawiana przez badaczy wiąże się z przesileniem zimowym, które przypada w okolicach 21 grudnia. Teoria zakłada, że w czasach epoki brązu dzięki Stonehenge określano środek zimy i początek nowego roku uprawnego. Krąg miał być sukcesem owej gospodarki rolnej.
Stonehenge znajduje się w grze Tomb Raider III Gold: The Lost Artefact w poziomie Willard's Lair oraz w dwuczęściowym komiksie wydanym przez TOP COW - Krwawe kamienie.
Oset - symbol Szkocji
Oset jest jednym z symboli Szkocji, a także emblematem Najstarszego i Najszlachetniejszego Orderu Ostu - brytyjskiego odznaczenia państwowego (z łac. Nemo me impune lacessit – „Nikt nie wzywa mnie bezkarnie”).
W grze Tomb Raider III Gold: The Lost Artefact w poziomie Highland Fling znajdują się dwa artefakty przedstawiające oset (Thistle Stone).
Montezuma II - władca Azteków
Montezuma II lub Moctezuma (ur. ok. 1466 r., zm. 30 czerwca 1520) - władca Azteków (od 1503 r.). Początkowo był kapłanem boga Huicilipochtli. Objął tron w okresie rozkwitu miasta Tenochtitlan. W licznych wyprawach zdobywał jeńców na ofiary dla bóstwa. Wiele podległych plemion, wobec których stosował ucisk, po wkroczeniu Hiszpanów w 1519 roku stanęło po ich stronie i ułatwiło wejście do stolicy. Montezuma został uwięziony w listopadzie 1519 roku. Stał się powolnym narzędziem w rękach H. Cortesa. Zmarł w czasie zamieszek w Tenochtitlanie, ugodzony kamieniem w głowę.
Mumia Montezumy występuje w serialu animowanym Tomb Raider Re\Visioned w odcinku Revenge of the Aztec Mummy.
Xolotl (Szolotl) - aztecki bóg
Xolotl był mitycznym towarzyszem Słońca w jego codziennej wędrówce po niebie. Przenosił Wielkiego boga ponad dziewięcioma przepaściami świata Podziemi. Aztekowie opierając swój światopogląd na tych wierzeniach, mieli w zwyczaju grzebanie zmarłych wraz z psem. Zwierzęta te miały towarzyszyć zmarłym w wędrówce po państwie Zmarłych.
Xolotl jest głównym wrogiem w grze Lara Croft and the Guardian of Light.
9 grudnia 2022
Urny kanopskie
Zmumifikowane wnętrzności umieszczane były w naczyniach zwanymi uranami kanopskimi. Były one zazwyczaj wykonane z gliny, kamienia lub alabastru. Ciekawa jest kwestia pochodzenia ich nazwy. Wzięła się z błędu interpretacyjnego popełnionego przez pierwszych egiptologów. Kanopos był bowiem sternikiem Menelaosa, mężem pięknej Heleny, która była uwiedziona przez Parysa. Jak wiemy, doprowadziło to do wojny trojańskiej. Kanoposa czczono w Delcie w postaci wazy. Egiptolodzy uznali, że fakt znajdowania się czterech waz w wielu miejscach pochówku miały związek z tą postacią znaną z mitologii greckiej. Pierwsze urny kanopskie były trzymane w rzeźbionych wapiennych skrzyniach. Można je było znaleźć też w kwadratowych zagłębieniach wykopanych w podłożu lub w ścianach grobowców.
Najstarszym zestawieniem urn kanopskich jaki znaleziono, jest zestaw pochodzący z grobowca królowej Hetepheres - matki Cheopsa.
Początkowo urny miały płaskie przykrywki. Zostały one wyparte przez przykrywki przedstawiające ludzką głowę, ale ten trend nie utrzymał się zbyt długo. W okresie Średniego Państwa każda z czterech przykrywek przedstawiała jednego z synów Horusa. Każdy organ w nich chowany był identyfikowany z innym bóstwem i chroniony był przez określoną boginię. Na przykład: jelita wiązano z Kebehsenufem, a chroniła je Selkekt, natomiast wątroba - Imsetowi, a chroniona była przez Izydę.
Urny kanopskie znajdowane są w grze Tomb Raider IV: The Last Revelation.
Pawian - symbol Thota
Cieszył się w starożytnym Egipcie dużym szacunkiem. Był symbolem Thota - boga mądrości i pisma. Pawian był czczony jako zwierzę święte.
W plastyce kultowej pawiana wyobrażano jako wielkie białe zwierzę siedzące w kucki - postawa ta przedstawiała równowagę między światłem i ciemnością oraz między prawdą i błędem.
Pawian występuje w grze Tomb Raider IV: The Last Revelation.
Ważenie serca zmarłego w starożytnym Egipcie
Wierzenia starożytnego Egiptu wskazują, że po śmierci odbywał się osąd nad zmarłym. Jego końcowym aktem było ważenie serca zmarłej osoby. Anubis prowadził zmarłego do wagi. Na jednej z szal kładzione było pióro - symbol bogini prawdy Maat. Na drugiej - serce zmarłego. Bóg zmarłych czuwał nad wskazaniami wagi, wynik procesu zapisywał Thot na papirusie. Gdy szale były zrównoważone - wynik wówczas dla zmarłego był pozytywny. W przeciwnym przypadku szala wagi byłaby przechylona pod ciężarem jego złych uczynków za życia. Często w takim przypadku zmarła osoba była zmuszona pożytkować się magią. Miała zwracać się z apelem do swojego serca.
Negatywny wynik procesu był zagrożeniem potępienia wobec zmarłego - ponowna śmierć. Sprawcą miał być potwór Ammit - wg wierzeń żeński demon. Był hybrydą krokodyla (pysk), lwa lub innego dzikiego kota (tułów) i hipopotama (zad). Ponowna śmierć z paszczy i szponów bestii nie była jedyną opcją kary. Na papirusach Księgi Umarłych można znaleźć przedstawienia owianego grozą Jeziora Płomieni, które było strzeżone przez cztery pawiany, które "nie kłamią i brzydzą się grzechami". Miejsce to przeznaczone jest dla tych, którym dowiedziono winę.
Obok wierzeń o Ammicie można znaleźć także wierzenia o innym demonie - Eurynomosie. Miał on pożerać ciała zmarłych, pozostawiając tylko kości nieboszczyka. Jego skórę malowano w kolorze niebiesko-czarnym. Istnieją też podania o wierzeniu w etruskiego Charu - demona śmierci, którego ciało miało ołowiano-niebieski odcień.
Ważenie serca powiązane jest z zagadką występującą w grze Tomb Raider IV: The Last Revelation.